Vi som stadsnät i Sverige kan vår lokala marknad och dess tekniska utmaningar, vi blir experter på vårt eget nät och dess förutsättningar.
När det kommer till försäljningspusslet är en del av det att erbjuda rätt produkter till rätt kunder, men även möjligheten att samverka, lära av varandra och använda befintliga erfarenheter för att förstärka sitt lokala erbjudande.
Genom samverkan och att vi delar med oss av såväl våra ”success stories” som de gånger det inte gått så bra, det vill säga när vi försökt något nytt och det helt enkelt bara inte fungerat, kan vi växa och lära av varandra. Om vi utmanar vårt sätt att se på affären, vår marknad och våra kunder tillsammans, kan vi skapa nya vägar och nya ”success stories” .
Ser man till den nationella marknaden så spelar vi som klusterbolag en avgörande roll för att samordna, stödja och driva stadsnätens affärsutveckling och försäljning. Genom att agera som ett nav för kunskapsutbyte och strategisk samverkan kan vi inte bara stärka de enskilda stadsnäten utan även ge stadsnäten ännu fler förutsättningar att utveckla och expandera på såväl lokal som nationell marknad.
Vidare så kan vi som klusterbolag samordna dialoger, arbeta mot ett standardiserat arbetssätt i försäljningsplattformen Cesar2, effektivisera affärsprocessen, förenkla administration och i förlängningen förbättra kundupplevelsen, men viktigast av allt kan, och är vi, stöd för de lokala stadsnäten i affären. Att öka synligheten för stadsnäten och synliggöra deras infrastruktur, marknadsföra dem, stärka kunddialogen, utbyta erfarenheter och nätverka , är den viktigaste uppgiften för oss som klusterbolag. Genom att standardisera skapas en tydlighet som gör det lättare för våra kunder att handla av oss och vi stärker vår konkurrenskraft.
Slutsatsen i detta är att genom aktivt erfarenhetsutbyte och samverkan kan försäljningen öka, stadsnäten bli en ännu starkare del av Sveriges digitala infrastruktur och stärka sin konkurrenskraft och skapa ett ännu större värde i affären. Genom ett samordnat angreppssätt kan vi få såväl nöjdare kunder som hållbar tillväxt i våra stadsnät.